Recensie: ‘Dit is een goede gids voor een duurzame lifestyle’

Het boek ‘Dit is een goede gids voor een duurzame lifestyle’ van Marieke Eyskoot is wat mij betreft een aanrader voor iedereen die iets wil doen voor onze planeet. Maar ik plaats daar een kleine kanttekening bij: de enorme hoeveelheid informatie kan je ontmoedigen.

De schrijfster waarschuwt daar zelf ook voor in haar voorwoord en benadrukt dat het onmogelijk is om alle adviezen op te volgen. Ze zegt: ‘Kies wat jou het beste lijkt en doe wat binnen je vermogen ligt.’ Het boek dient als inspiratiebron en dat is het zeker. Hier lees je wat je zelf kunt doen of laten om het milieu te sparen, in een helder en prettig geschreven overzicht. Het vertelt je wat je anders kunt doen, bijvoorbeeld op het gebied van kleding, cosmetica, je huis, eten en reizen.

Het boek bevat veel informatie in heldere overzichten.

In ieder geval bewustwording

En toch moest ik het boek vaak even wegleggen. Het geeft zoveel informatie over de stand van zaken op allerlei gebieden dat je er bijna moedeloos van wordt. Plastic in zee, gif in verzorgingsproducten, broeikasgassen, het verdwijnen van regenwouden, maar ook de uitbuiting van mensen en dieren voor de productie van bijvoorbeeld kleding en voedsel. Ik wil graag meer doen voor een betere wereld, maar alle mogelijke stappen voelen als hele kleine druppels op een veel te grote gloeiende plaat. Heeft het wel zin? Is het niet al lang te laat?

Je vindt in dit boek goed toepasbare ideeën en als je jezelf ervan overtuigt dat iets doen altijd beter is dan niets, kun je er veel nuttige tips uit halen. Ik zie het in ieder geval als een stap in het bewustwordingsproces en ben van plan om vaker stil te staan bij mijn keuzes.

Keuzes

Maar eerlijk is eerlijk: het is jammer dat het niet echt verantwoord is om tropische kamerplanten in huis te halen en dat mijn auto best vaak stil staat, maar dat ik toch zo gehecht ben aan de vrijheid die het ding me biedt. Een hobby als skiën is al helemaal niet duurzaam maar wil ik tot op heden niet opgeven. Vliegschaamte wint het ook nog net niet van mijn voorpret voor een vakantie op Curacao. We zijn gewoon teveel gehecht aan onze welvaart en waarschijnlijk gaan we pas grotere stappen zetten als de gevolgen in ons dagelijks leven zichtbaar worden, als leven op onze beschadigde planeet echt moeilijk wordt.

Als naslagwerk

Ik leende het boek van de bibliotheek. Dat is heel duurzaam, maar zorgde er ook voor dat ik het als een leesboek moest gebruiken om het op tijd in te kunnen leveren. Als dit boek in de kast zou staan, zou ik het vaker pakken als naslagwerk voor nieuwe inspiratie. Misschien kan ik ergens een tweedehands exemplaar op de kop tikken.